122. vuosikerta

Historiallinen Aikakauskirja kurkkaa kirjastoon Jyväskylässä

Mitä mieltä historian opiskelussa on? Mihin sillä tähdätään ja kuka määrää tahdin? Entä millaista historian opetus on tänä päivänä? Näihin kysymyksiin vastataan Jyväskylän kaupunginkirjastolla 3.11.2016 klo 18.00–19.30 järjestettävässä paneelikeskustelussa ”Mihin historiaa tarvitaan?”.

Historian pedagoginen tutkimus on nyt pinnalla monestakin syystä. Uusi perusopetuksen opetussuunnitelma painottaa vahvasti historiallisia taitoja, kuten kriittistä ajattelua ja tulkintataitoja. Myös digitaalisuus haastaa opiskelua, sillä sen myötä menneisyyden lähteet on mahdollista saada kaikkien ulottuville. Entistä tärkeämpää on myös kysyä, millaista kansalaisuutta historian opetus rakentaa käsiteltävien sisältöjen ja työtapojen myötä. Voidaan siis syystä puhua historian opetuksen murroksesta.

Jyväskylän kaupunginkirjaston Minnansalissa järjestettävä tilaisuus on avoin kaikille historiasta, sen oppimisesta ja opetuksesta kiinnostuneille. Paneelissa historian opetuksesta, sen merkityksistä ja tavoitteista keskustelee historian opettajia ala-asteelta lukioon, tutkijoita ja yhteiskunnallisia vaikuttajia. Panelisteina esiintyvät ainakin kansanedustaja Petri Honkonen, Marjo Sassali (Lievestuoreen koulu), Jesper Kristiansson (Saarijärven keskuskoulu), Jarmo Lyhty (Lohikosken koulu), Riitta Tallavaara (Opettajankoulutuslaitos, JY) ja Mikko Hiljanen (Historian ja etnologian laitos, JY).

Paneelin järjestävät Historiallinen Aikakauskirja ja Jyväskylän yliopiston tutkijat ja opettajat Simo Mikkonen, Matti Rautiainen ja Anna Veijola. Sen taustalla on Mikkosen, Rautiaisen ja Veivolan toimittama Historiallisen Aikakauskirjan teemanumero ”Historianopetus: tavoitteet, merkitykset, muutos”, joka julkaistiin syyskuun lopussa.

Teemanumeron toimittajat ovat Jyväskylän yliopistossa toimivan TEHO (Teaching History Outside the Box, Tutkivaa ja eläytyvää historian opetusta) tutkimusryhmän perustajia. Ryhmä yhdistää Historian ja etnologian laitoksella, Normaalikoululla ja Opettajankoulutuslaitoksella tehtävää opetuksen kehittämistä ja tutkimusta.

Julkaistu kategoriassa:
Avainsanat:

Kirjoita kommentti





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.